• Skyltar blir smycken på Stockholms Centralstations nya matgalleria

Efter ombyggnaden av den Norra Hallen i Stockholms Centralstation öppnar fem nya spännande take away-koncept i april 2018 för frukost, lunch- och middagssugna gäster. Vi har mött några av personerna bakom den nya matgallerian för att få höra tankarna kring gestaltningen, utmaningarna och projektets gång. Först arkitekten Erik Danckwardt, som ligger bakom utformningen av Centralen-projektet, och sedan Joakim Eriksson, VD och grundare av designbyrån This Way Up, som samarbetar med matbutik- och restaurangkedjan Urban Deli. Kedjan öppnar sitt senaste tillskott Lilla Urban Deli i den ombyggda matgallerian. Till sist fick vi även några ord med projektledaren på Focus Neon, Tommy Persson.

Om Erik Danckwardt

Erik Danckwardt är arkitekt och driver konsultföretaget Danckwardt Consulting, som jobbar aktivt med att stödja sina kunder gällande fysisk miljö med arkitektur, koncept, gestaltning och innehållsrelaterade frågor. Erik har en lång och gedigen erfarenhet av projekt i olika storlekar och skeden.

Om Joakim Eriksson / This Way Up

Joakim Eriksson är VD och grundare av designbyrån This Way Up. Byrån utvecklar välgenomtänkta helhetskoncept som hjälper företag, varumärken och produkter att lyfta mot nya höjder. Arbetet börjar ofta med att byrån benar ut kärnan i varumärket för att skapa tänket runt dess personlighet. Den övergripande strategin mynnar sedan ut i allt ifrån grafiska manér, visuella identiteter, förpackningslinjer till kommersiella miljöer.

Vad är målsättningen med projektet?

Erik Danckwardt: Syftet med projektet är att fortsätta utveckla Centralstationen och dess erbjudande till både resenären och andra besökare. För detta projekt har vi tagit en yta som tidigare hade lågt attraktionsvärde och använt den till att både öka det kommersiella erbjudandet och skapa en mer attraktiv miljö. Verksamheterna som öppnar i Norra hallen är inom det så kallade fast casual segmentet, vilket är det segment inom Food & Beverage som ökar mest. Det nya matkonceptet på Centralstationen kommer att komplettera det tidigare café- och restaurangutbudet på ett bra sätt.

Joakim Eriksson: Urban Deli utvecklas hela tiden och en del i den utvecklingen är att gå ifrån det ursprungliga helhetskonceptet där man låtit saluhallen, restaurangen och butiken växa samman för att skapa en riktigt skön och härlig atmosfär med god mat och dryck. Till att man nu bryter ner beståndsdelar av konceptet och flyttar ut det till ställen där det rör sig extremt mycket folk. Ambitionen är att Lilla Urban Deli ska erbjuda ”the best of Urban Deli” i ett litet expressformat. Här kommer man att satsa på vällagad, nyttig och fräsch snabbmat med konceptet Salads & Stuff. Själva förutsättningarna var väldigt annorlunda denna gång eftersom man befinner sig i ett publikt och offentligt rum hela tiden.

Vilka är projektets största utmaningar när det kommer till skyltning och profilering?

Erik Danckwardt: En prövning för mig som arkitekt har varit att i Centralstationens digra flora av skyltar (tågskyltar, hänvisningsskyltar, reklamskyltar med fler) hitta en tydlig skylthierarki för att få varje skylt att komma fram. En annan utmaning har varit att enheterna som en del av skyltarna ska sitta på är runda, vilket har krävt en del extra funderingar för att få till läsbarheten och skyltupphängningen. Ännu en utmaning har varit den snabba LED-utvecklingen vilket skapar problem att hitta en tydlig specifikation för att garantera att alla skyltar håller samma höga kvalitet. Alla skylttillverkare kan inte leverera den teknik som vi krävt.

Joakim Eriksson: För oss på designbyrån är det alltid svårare att jobba med en begränsad yta, så vi har varit tvungna att anpassa oss och förhålla oss till detta genom hela processen. Sedan har vi en utmaning i att Lilla Urban Deli är ett ganska långt namn så det gällde verkligen att tänka till vid utformning och skyltplacering. Jag kan också tänka mig att det var en utmaning för gänget på Focus Neon att tillverka en rund skylt såklart.

Varför föll valet på en neonliknande LED-teknik?

Erik Danckwardt: Vår gestaltningsidé i projektet har varit att ta tillvara den unika miljön på Centralstationen men att omtolka den på ett lite modernare sätt. Då kunden fastighetsbolaget Jernhusen har en hög miljöprofil föll valet på LED-tekniken. Skyltarna kommer att vara lite grann som smyckena i den nya miljön vilket kräver skyltar med hög finish och anpassningsbarhet.

Joakim Eriksson: Vi fastnade för den spännande LED-tekniken som ger ett fint, solitt resultat. Att den efterliknar neonbelysning passar Urban Deli utmärkt, eftersom varumärket alltid haft en förkärlek för klassiska neonskyltar. Sedan måste jag tillägga att Erik Danckwardt tillsammans med Focus Neon har fått till ett enhetligt och fint skyltprogram för hela take-away-området. Utformningen kommer att göra ett jättebra helhetsintryck på gästerna.

Hur ser du på samarbetet mellan alla inblandade parter?

Erik Danckwardt: Det har varit ett nära samarbete igenom projektet. Dels på grund av den snabba tidsplanen men även på grund av de utmaningar som har funnits: Rundade skyltar, kort betraktelseavstånd till skyltar, olika typer av hyresgäster och så vidare. Men vi har haft en tydlig målbild vilket gjort att samarbetet funkat väldigt bra.

Joakim Eriksson: Som i alla projekt är det många åsikter, synpunkter och starka viljor som ska tillgodoses för att allt ska klaffa hela vägen fram. Men jag tycker att det har flytit på planenligt och vi har haft ett bra och givande samarbete med arkitekten, Focus Neon och förvaltaren Jernhusen. Våra förslag har till stor del utformats utifrån den rådande situationen på Centralstationen och Jernhusens goda synpunkter.

På vilket sätt har Focus Neon bidragit i projektet?

Erik Danckwardt: Focus Neon har bidragit med sin specialistkunskap gällande modern skyltteknik men även med sitt kunnande i genomförandet för att hitta bra lösningar för infästningar och få till snygga dragningar.

En som var högst involverad i skyltuppdraget på Stockholms Centralstation var vår egen projektledare Tommy Persson.

Hur kommer det sig att beställaren Jernhusen Fastigheter valde skylttekniken LPFLEX till ombyggnaden av matgallerian vid Stockholms Centralstation?

Redan från början i projektet ville den uppdragsansvariga arkitekten Erik Dankwardt ha ett enhetligt skyltprogram i neon för den estetiska utformningen.  Vi höll med om att neon skulle bli väldigt vackert men att det inte uppfyllde dagens miljötänk. Därför var det lätt att byta spår när vi presenterade vår miljövänliga och neonliknade LPFLEX-teknik. En ljusstark LED-teknik som passar till alla typer av miljöer så väl ute som inne. Att döma av invigningen så lyckades vi väldigt bra med vårt uppdrag när majoriteten av besökarna trodde sig skåda traditionella neonskyltar.

Vilka var projektets största utmaningar?

De tuffaste utmaningarna var att en del av skyltarna skulle sitta på runda ytor med korta betraktelseavstånd, på glaspartier och att kabeldragningen skulle vara så dold som möjligt. Om man till exempel tar enheterna Vete-Katten och Urban Deli så går vissa delar av skyltarna i skrivstil. Det var en svårighet att få det runt och att bocka en sådan skylt. En annan utmaning var själva montaget. Ofta när arkitekter ritar in skyltar så synliggörs inte nödvändiga infästningar och kablar. Utmaningen för oss var att realisera arkitektens vision och hitta den bästa montagelösningen för detta uppdrag.

Hur var samarbetet med inblandade parter?

Vi har haft ett jättebra och tätt samarbete med arkitekten Erik Dankwardt, Jernhusen Fastigheter, övriga samarbetspartners och beställare. Det har inte varit några konstigheter, precis så är vi vana att driva projekt på Focus.

Slutligen så måste vi fråga dig om du är nöjd med slutresultatet?

Jag tycker att slutresultatet blev fantastiskt bra! Tidsplanen hölls och tack vare att de flesta hyresgästerna valde oss som förstahandsval har vi kunnat skapa ett tydligt och mer enhetligt skyltprogram. Något som vi är stolta och glada över. Sedan är det kul att vi fått möjligheten att leverera denna exklusiva LED-lösning till en så pass känd och välbesökt plats som Centralstationen. Detta med en teknik som bara ett par skyltleverantörer behärskar fullt ut.

Tommy Persson, Projektledare Focus Neon

FOCUS NEONS LEVERANS I KORTHET

Profilskyltar till alla restauranger på Stockholms Centralstation inkl bland andra Lilla Urban Deli, Vetekatten, Starbucks, Burger King, Wiggo! och Icha Icha.

Projektledning
Platsbesiktningar
Förstudie
Rådgivning
Ateljébearbetning
Konstruktionsritningar
Tillverkning
Logistik och frakt
Montage
Dokumentation

OM STOCKHOLMS CENTRALSTATION

Stockholms Centralstation togs i bruk redan 1871 och är tillsammans med Cityterminalen Nordens mest trafikerade järnvägsstation med mer än 200 000 besökare varje dag. På Stockholms Centralstation finns över 60 butiker, caféer och restauranger. Stationen ägs av Jernhusen Fastigheter.